نوروز امسال فرصتی دست داد تا با عبور از روی دریاچه ارومیه هم خشک شدن دریاچه را از نزدیک ببینم و هم از  فاجعه آمیزترین میانگذر ساخته شده به دست بشر عبور کنم. این انگیزه ای شد برای کمی گشت و گذار اینترنتی و مطلبی که می خوانید:

تالار افتخارات دریاچه:

*  بزرگترین دریاچه داخلی کشور
دومین دریاچه آّب شور دنیا
بزرگترین آبگیر دائمی غرب آسیا
دارای ١٠٢ جزیره کوچک و بزرگ- تک تک این جزایر از سوی یونسکو بعنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده اند(البته روز به روز تعداد بیشتری از این جزایر به خشکی می پیوندند)
زیستگاه ٢٧ گونه پستاندار-٢١٢ گونه پرنده-۴١ گونه خزنده-٧ گونه دوزیست و ٢۶ گونه ماهی در محودوه این دریاچه است
یکی از ۵٩ ذخیره بیوسفری دنیا

آنچه بر سرش آمده:

تقسیم دریاچه به دو نیمه شمال و جنوب و به هم زدن اکوسیستم منطقه
۶متر کاهش سطح آّب دریاچه- ( عمیق ترین قسمت دریاچه ١۵ متر و عمق متوسط آن تنها ۵ متر است)+
خشک شدن قطعی ١۵٠ هزار هکتار از دریاچه تا کنون +


تصویر ماهواره ای-بریدگی حاصل از میانگذر در تصویر مشهود است

ادامه خشک شدن دریاچه- هر دو روز یک سانت +
احتمال خشکی کامل دریاچه در ٧ تا ١۵ سال آینده (نقل از نماینده ارومیه)
رسیدن شوری دریاچه به بالای ٣۴٠ میلیگرم در لیتر (حد فوق اشباع)+
افت شدید جمعیت گونه نادر آرتمیا اورمیانا+
#  پر شدن حجم زیادی از بستر دریاچه با خاک و سنگ(پل سازی به سبک وطنی) {چندین برابر حجم خاک و سنگ تخلیه شده در زیر جاده، در طول عملیات بارها توسط جریان آب شسته شده و در بستر دریاچه ته نشین شده}


تصویر از بلاگ دیده بان محیط زیست

فرمایشاتی که می فرمایند:

>>> در ١٣ سال گذشته بیش از ٣٠ طرح در حمایت از دریاچه تصویب شده و تصویب شده اند! +
>>> یکی از خطرناکترین طرحهای پیشنهاد شده: احداث دیواره به دور دریاچه برای محافظت از آن!
>>>‌ سایت اطلاع رسانی طرح میانگذر فرمودند: «وجود یک عارضه طبیعی نظیر دریاچه ارومیه موجب افزایش هزینه های ارتباطی ساکنان دو طرف و در نتیجه کاهش مبادلات اقتصادی و فرهنگی و تعامل بین آنها شده است+ (فلذا چه بهتر که از بین برود-توضیح داخل پرانتز از من)
>>> ‌وزیر نیرو فرمودند: «...پدر من که الان هم اینجا حضور دارند می‌گفتند آن زمان ما از این سمت دریاچه به آن سمت دریاچه را پیاده از طریق جاده‌ای که بود می‌رفتیم...خشک شدن دریاچه چیز تازه ای نیست!»+
>>> معاون آب و آبفای وزارت نیرو: «
برای رفع این میزان تأثیرگذاری تنها باید منتظر لطف وعنایت خداوند بوده و دعا کنیم مشکل به دست طبیعت حل شود. ۳۰ درصد باقی مانده نیز مربوط به عوامل انسان ساز از جمله طرح شهید کلانتری، سدسازی و توسعه بخش کشاورزی در بالادست این دریاچه است.» +
>>> ساخت پل میانگذر (١ کیلومتر میانی میانگذر) کاملا به دست متخصصین داخلی بوده است؛ بنا به ادعای شرکت صدرا در بند هشتم این  اطلاعیه  (در حالیکه مشارکت شرکتهای جاکوبسن نروژ و کووی دانمارک در سایت استانداری ارومیه تایید شده است)


نحوه ساخت میانگذر:

  • اولین توجه برای عبور از دریاچه سال 1326
  • مطرح شدن در برنامه عمرانی چهارم سال 1346
  • عملیات خاکریزی در سال 1358 - گزینه ای عجیب آغاز میشود.
  • در قسمت میانی با توجه به محدود شدن ارتباط شمال و جنوب دریاچه و جریان شدیدتر آب در این قسمت، تمام خاکریزی و سنگریزی ها به شکست انجامید. (منبع اینترنتی در این مورد نیافتم)
  • تلاشهای مکرر برای احداث پل ناکام ماند (شاهد آن پایه های نیمه کاره و فرسوده رها شده در میان دریاچه تا همین چند سال پیش بود)
  • از لندی کرافت (کشتی جابجا کننده اتومبیل) برای جابجایی استفاده شد
  • با کمک متخصصین داخلی از شرکتهای نروژی و دانمارکی! پروژه شروع شد. گویا در اواخر کار بدلیل برخی مسائل، شرکتهای خارجی پس از تسویه حساب از پروژه کنار کشیدند.

آخر کار:

پروژه در آبان ٨٧ قبل از تکمیل افتتاح شد (در سایت اطلاع رسانی م عمران استانداری آ.غ. ضمن اعلام خبر افتتاح، پیشرفت پروژه ٨٠% اعلام شده است- علاوه بر آن مسافرین امسال میتوانستند از نزدیک شاهد میزان تکمیل واقعی پروژه باشند)

لینکهای مربوطه:

عکسهای یادگاری زیبا از دریاچه برای آیندگان!
تصویر ماهواره ای از دریاچه ١٩٨۴ و ٢٠٠٣
صفحه پروژه از وبسایت رسمی عمرانی استانداری
سنگ قبر دریاچه ارومیه در تبریز ساخته شد
دریاچه ارومیه در ویکی پدیا(فارسی- انگلیسی)

مطالب مرتبط از : سایت مردمک- روزنامه کارگزاران-روزنامه دنیای اقتصاد-انجمن حمایت از حیوانات-دیده بان محیط زیست-خبرگزاری مستقل محیط زیست