افسردگی زمستانی و راههای مقابله با آن

شاید تاکنون شما هم متوجه شده اید که در روزهای زمستان برخی از اطرافیانتان با نوعی افت روحیه و کاهش فعالیت مواجه میشوند.ممکن است خودتان هم گهگاه دچار این مشکل شده باشید. این مشکل چیست؟

این اختلال که در بین مردم به افسردگی زمستانی معروف است در حقیقت یک اختلال خلقی وابسته به فصل ( seasonal affective disorder) یا SAD است.طبق آمار آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده هرسال حدود نیم میلیون نفر در آمریکا دچار نوع بارز و مشکل ساز این اختلال میشوند و حدود 10-20% هم علائم متوسط آن را تجربه می کنند.

علائم این اختلال خلقی بدین شرح است:

-تغییرات اشتها بویژه تمایل به رژیم پر کربوهیدرات
-افزایش وزن
-خستگی
-تمایل به خوابیدن بیش از حد
-اختلال تمرکز
-اضطراب/تحریک پذیری عصبی
-پرهیز از موقعیت های اجتماعی (مهمانی ها و غیره)
-حساس شدن در مورد طرد از طرف دوستان و اطرافیان


اساس درمان بر مواجهه با نور (نور درمانی!) و نیز برخی داروها و روان درمانی استوار است. در زیر 8 راه  مفید برای مقابله با افسردگی زمستان را می خوانیم:

1- قبل از آغاز زمستان پیش گیری کنید: بهتر است در روزهای آخر پاییز  وقت بیشتری را بیرون از خانه و در معرض آفتاب بگذرانید. البته بهتر است قبل از هواخوری پیش بینی های لازم را بکنید تا مشکل سرماخوردگی هم به مشکلات دیگر اضافه نشود.

2-نورپردازی بهتر محیط خانه: استفاده از چراغهای رومیزی روی میز کامپیوتر یا میزکارتان برای ایجاد روشنایی موضعی (و در ضمن صرفه جویی)  مفید است. میتوان نورپردازی خانه را هم بهبود بخشید که البته کمی پرخرج تر است.

3-تغییر در محیط: محیط خانه یا دکوراسیون آن را عوض کنید. استفاده از رنگهای گرمتر در دکوراسیون خانه و حتی لباسهایتان میتواند بسیار موثر باشد. سعی کنید چیدمان خانه را از یکنواختی در بیاورید و آن را به سبک جدیدی بیارایید.

4-تمرینات ورزشی: فعالیت ورزشی چه در داخل خانه یا بیرون بسیار در حفظ روحیه موثر خواهد بود، بویژه اگر پیاده روی در همراهی نزدیکان باشد. نکته مهم منظم بودن این فعالیت ورزشی است (حداقل سه بار در هفته به مدت نیم ساعت)

5- استفاده از مکمل های دارویی روغن ماهی


6- استفاده از  ویتامین ث و خانواده ویتامین ب : ویتامین ث در مرکبات،گوجه فرنگی،سیب زمینی و بسیاری از میوه های دیگر موجود است. ویتامین های ب در ماءالشعیر و دلستر به وفور یافت میشوند. میتوان مکملهای دارویی این ویتامین ها را نیز استفاده نمود.

7- استفاده از داروهای ضد افسردگی نیز بطور دوره ای در فصل زمستان برای بیماران با افسردگی ناتوان کننده مفید خواهد بود. در این مورد بیمار حتما باید تحت مشاوره و درمان مرتب پزشک باشد

8- برخی روشها نظیر طب سوزنی و طب سنتی چین یا ورزشهای خاص چینی ها هم طبق بعضی تحقیقات در بهبود روحیه موثرند. با توجه به نبود مراکز معتبر طب چینی در کشور ما این روش آخر چندان توصیه نمی شود.

منبع:Health.com با اندکی اضافات و تلخیص

/ 41 نظر / 54 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ارغوان

ما که هیچ کدوم از اینا رو نداریم[نیشخند] نخصوصا تو زمستون باز پاییزو بگی یک چیزی[نیشخند] [گل]

گلاره

ولی این دوران برای من تو پاییزه ....[ناراحت]

روانپزشک نیمه دیوانه

دستمان درد نکند!!حالا دیگر روی دست ما بلند میشی!!!!یه کلاه هایی هم هست که بالاش چراغ داره....

متو

داستان فرودگاه بازنویسی شد.

دکتر خوش قلب

سلام سلام من اومدم آقا من اول یه چیزی بگم دارم میرم دانشگاه حتما یه سر وبلاگم بیا بعد هم ممنونم که همیشه به من سر میزنی تازشم وقت نشد پستتو بخونم باید ببخشید تو رو خدا به اينخاطر ناراحت نشی چون تو پستم توضیح دادم بعد دیگه اینکه همیشه به یادتون بوده و هستم امیدوارم همواره موفق باشی خدا نگهدار

sara

من واقعا قابل تقدیرم کامنتمو اشتباهی تو پست قبلی گذاشتم!

مجید

بسیار عالی بود [دست][دست][گل][گل]

ثمین

1 2 3 همه بیخیال غصه....[چشمک][گل] خداییش امسال یکی باید این خورشیدو به زور ببردش. دریغ از یه قطره بارون! از بس شاد بودیم مُردیم![نیشخند]

راثی پور

سلام همکار عزیز.از آشنائی با شما خوشحالم

محسن

با سلام ولی به نظر من آدم تابستان بیشتر افسرده است. شاید من اینطوری هستم روان شناس هستم.فوق دیژلم مشاوره و لیسانس روان شناسی عمومی.